W minioną niedzielę odbyła się 51. edycja Rajdu Festiwalowego, tym razem rozegrana w formule Super Sprintu. Była to też druga runda cyklu Proto Cars Rally Challenge organizowanego przez Pawła Dytkę, który w Opolu zaprezentował zbudowanego w Nysie Ixara, małego elektrycznego samochodu miejskiego. Na 36 załóg, które stanęły na starcie zawodów, czekała trzykrotnie przejeżdżana asfaltowa próba sprawnościowa zlokalizowana na rondzie im. Tadeusza Rozwadowskiego i węźle drogowym będącym skrzyżowaniem ul. Wrocławskiej i Obwodnicy Piastowskiej o długości 2 km, która nie tylko sprawdzała sprawność pojazdów, ale także umiejętności techniczne kierowców i zdolności optymalnego czytania notatek przez pilotów.

Od początku ton rywalizacji nadawali lider Tarmac Masters w klasie TM1, Tomasz Gucwa, tym razem pilotowany przez Jacka Białka (Subaru Impreza STI) oraz wielokrotny Mistrz Okręgu Łódzkiego Adrian Wichłacz i Błażej Szulc w Fordzie Fiesta Proto (obie załogi rywalizowały w klasie 5). W wynikach każdego z trzech przejazdów różnica między tymi załogami nie była większa niż jedna sekunda, lecz wszystkie próby wygrywali Gucwa i Białek, dzięki czemu zwyciężyli w 51. Rajdzie Festiwalowym Super OES, a także w klasie powyżej 2000 cm3 i w grupie aut z napędem na cztery koła (4WD). W tej klasie na najniższym stopniu podium stanęli Jan Cebula i Marek Kaczmarczyk w Audi Coupe Quattro.

Mistrz Tarmac Masters sprzed dwóch lat w klasie TM5 po raz trzeci zwyciężył w tej imprezie (wcześniej w 2013 i 2018 roku), czym wyrównał osiągnięcie Andrzeja Nowaka, który także trzykrotnie wygrywał ten rajd (1980, 1982 i 1983), a więcej zwycięstw mają jedynie Andrzej Białowąs (4 razy) i Paweł Dytko (5 razy).

W klasie 4 (do 2000 cm3), a także w grupie aut z napędem na jedną oś (2WD) najlepsi byli liderzy Opolskiego Samochodowego Pucharu Rajdowego, Sebastian Bojdoł i Andrzej Mrowczyk w Renault Clio RS, którzy w klasyfikacji generalnej zajęli bardzo wysokie trzecie miejsce. Takim samym autem podróżowali zdobywcy drugiego miejsca, Aleksander Kołodziej i Ryszard Stasik, a na najniższym stopniu podium stanęli Łukasz Lachtera i Grzegorz Cyganik w Hondzie Civic.

Klasą samą dla siebie byli w Opolu Witold Szydziak i Leszek Kwaśniak w dopiero co nabytej Hondzie CRX, którzy w zdecydowany i bezapelacyjny sposób zwyciężyli w klasie 3, dzięki czemu kierowca z Opola po raz trzeci mógł się cieszyć ze zwycięstwa w klasie pojemnościowej. Na drugim stopniu podium stanęli Mistrzowie Kierowcy Roku Opolszczyzny z 2018 roku w klasie do 1700 cm3, bracia Paweł i Przemysław Jandziak w Citroenie Saxo VTS, a czołową trójkę uzupełnili Państwo Maciej i Agata Paca w Peugeocie 106 S16.

W klasie 2 (do 1400 cm3) sklasyfikowano zaledwie dwie załogi, a tam zwyciężyła kolejna startująca w tej imprezie para małżeńska, Michał i Martyna Mierzwa w Hondzie Civic, a na drugiej pozycji sklasyfikowano Mikołaja Nowaka i Mateusza Gajewskiego w Oplu Tigra.

Zwycięzcami w klasie 1 (do 1150 cm3) zostali bracia Michał i Adam Węglowscy w Fiacie Seicento, którzy byli najszybsi na wszystkich trzech przejazdach. Tuż za zwycięzcami uplasowali się dwukrotny Mistrz KRO w klasie 1, Jacek Szpilak pilotowany przez Macieja Mijala w takim samym aucie, a najniższym stopniu podium stanęli Adrian Czerwiński i Michał Gwóźdź.

W klasyfikacji licencjonowanych kierowców najszybsi na wszystkich przejazdach i jednocześnie najlepsi byli I Wicemistrz Tarmac Masters w klasie PRO1 sprzed roku Marcin Niewitecki i Adam Zapała w Subaru Imprezie WRX STI, którzy byli też najszybsi w grupie R 4WD. Po bardzo ciekawej i emocjonującej walce, na drugim stopniu podium stanęli II Wicemistrz Polski w klasie 8 z 2012 roku Piotr Witkowski i Romuald Nowakowski w Subaru Impreza WRX, a czołową trójkę uzupełnili wielokrotny Mistrz Polski w Wyścigach Górskich Marcin Kozłowski oraz Andrzej Kowalik w Fordzie Sierra Cosworth, zwycięzcy w grupie R 2WD.

Tegoroczna edycja Rajdu Festiwalowego z powodu trwającej cały czas pandemii była inna niż zwykle, lecz lokalizacja próby oraz jej charakter przypadł do gustu większości uczestnikom. Warto zaznaczyć, że transmisję na żywo z wszystkich przejazdów przeprowadzała na Facebooku strona rallypl.com, a wyniki na żywo można było śledzić na stronie wyniki-online.pl. Co ciekawe, chętnym załogom wysyłano SMSy z wynikami tuż po przekroczeniu mety lotnej każdego z przejazdów. Miejmy nadzieję, że przyszłoroczna edycja będzie jeszcze ciekawsza i jeszcze lepsza. Dziękujemy wszystkim załogom i miłośnikom sportów motorowych za uczestnictwo i do zobaczenia za rok!

 

Klasyfikacja 51. Rajdu Festiwalowego (czołowa dziesiątka):

  1. Tomasz Gucwa/Jacek Białek (Subaru Impreza STI, 1. w K5 i 4WD) 5:49.7
  2. Adrian Wichłacz/Błażej Szulc (Ford Fiesta Proto, 2. w K5 i 4WD) +2.6
  3. Sebastian Bojdoł/Andrzej Mrowczyk (Renault Clio RS, 1. w K4 i 2WD) +22.4
  4. Aleksander Kołodziej/Ryszard Stasik (Renault Clio RS, 2. w K4 i 2WD) +29.7
  5. Witold Szydziak/Leszek Kwaśniak (Honda CRX, 1. w K3 i 3. w 2WD) +30.3
  6. Łukasz Lachtera/Grzegorz Cyganik (Honda Civic, 3. w K4 i 4. w 2WD) +39.5
  7. Jan Cebula/Marek Kaczmarczyk (Audi Coupe Quattro, 3. w K5 i 4WD) +41.7
  8. Paweł Jandziak/Przemysław Jandziak (Citroen Saxo VTS, 2. w K3 i 5. w 2WD) +48.2
  9. Dawid Wewiór/Marian Żelazny (Renault Clio RS, 4. w K4 i 6. w 2WD) +49.1
  10. Grzegorz Szabat/Sławomir Szabat (Volkswagen Golf II GTi, 5. w K4 i 7. w 2WD) +49.3

 

Klasyfikacja klasy Gość:

  1. Marcin Niewitecki/Adam Zapała (Subaru Impreza WRX STI, 1. w R 4WD) 6:05.4
  2. Piotr Witkowski/Romuald Nowakowski (Subaru Impreza WRX, 2. W R 4WD) +18.4
  3. Marcin Kozłowski/Andrzej Kowalik (Ford Sierra Cosworth, 1. w R 2WD) +18.6
  4. Przemysław Gajowczyk/Przemysław Baryła (Mitsubishi Lancer Evo IV, 3. w R 4WD) +1:05.1
  5. Jarosław Strzelecki/Dušan Bogdanov (Mitsubishi Starion, 2. w R 2WD) +1:28.5
  6. Tomasz Tokarski/Michał Ziober (Fiat Cinquecento Sporting, 3. w R 2WD) +1:37.4