Na starcie po wielu latach przerwy wrócił pięciokrotny zwycięzca Rajdu Festiwalowego Paweł Dytko, którego pilotował Maciej Gleixner. Nysianin zaprezentował zbudowany przez siebie Citroen C3 Proto łudząco podobny do samochodu ścigającego się w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Oczywiście nie mogło zabraknąć lidera i wokalisty zespołu Ich Troje Michała Wiśniewskiego, który zasiadł na prawym Forda Fiesty R5 prowadzonego przez czołowego zawodnika RSMP Zbigniewa Gabrysia. Oczywiście nie mogło zabraknąć wielu załóg, które w przeszłości wygrały ten rajd, jak również ekip rywalizujących w cyklu Kierowca Roku Opolszczyzny.

Pogoda dawała się we znaki zarówno startującym, jak i kibicom. Na początku sobotniego Prologu padał deszcz, przez co pierwsze załogi musiały się zmagać z mokrą nawierzchnią, natomiast niedziela to ostro świecące słońce, które testowało zarówno odporność fizyczną, jak również wytrzymałość psychiczną załóg. Ostatecznie do mety dotarło 86 załóg, które nie poddały się pod naporem panujących podczas rajdu warunków i dzielnie opierały się przeciwnościom losu.

Po bardzo zaciętej i wyrównanej walce drugi raz z rzędu opolski klasyk wygrali Oktawian Ostrowicz i Marcin Nanys jadący Subaru Legacy. Zdobywcy tytułu Kierowca Roku Opolszczyzny 2016 musieli się sporo napracować, by powtórzyć sukces sprzed roku, gdyż konkurenci nie chcieli tanio sprzedać skóry i walczyli z warszawsko-częstochowskim duetem czasem o dziesiąte części sekundy. Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej zajęli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski w Mitsubishi Lancerze Evo IX, którzy tym samym powtórzyli swój ubiegłoroczny wynik. Czołową trójkę uzupełnili Damian Drapikowski oraz Adrian Mroszczyk w kolejnym Lancerze dziewiątej ewolucji. Te załogi tworzyły również podium bardzo mocno obsadzonej klasy 5 (powyżej 2000 cm3).

Równie mocna klasa 4 liczyła w tym roku 21 ekip i od początku została zdominowana przez załogę Łukasz Kępa/ Krystyna Bywalec jadącą Hondą Civic Type-R, która w trakcie całego rajdu oddała tylko jedną próbę w swojej klasie i z dużą przewagą zwyciężyła w klasie do 2000 cm3. Pomimo różnych przygód na trasie drugie miejsce zajęli Michał Kostęski i Jan Pydych w Renault Clio, którzy jako jedyni zdołali pokonać na pojedynczej próbie tegorocznych dominatorów tej klasy, a najniższy stopień podium przypadł załodze Tomasz Jasnowski/Beata Kuś w BMW E30, która spokojnie może kandydować do tytułu najbardziej cieszącej się z wyniku załogi w tym rajdzie

Klasa 3 (do 1700 cm3) to popis Grzegorza Ciombora i Marcina Boryckiego w Hondzie Civic, którzy na Prologu wypracowali bardzo dużą przewagę, a następnie ją kontrolowali i zarazem powiększyli, co dało im pewne i zdecydowane zwycięstwo. Po równie znakomitej i równej jeździe drugie miejsce zdobyli Maciej Szczudło i Amelia Ryppa jadący Hondą Civic, a po zaciętej i wyrównanej walce podium tej klasy uzupełnili Karol Bobrowicz i Michał Ziober w Peugeocie 106.

Bardzo interesująca i ciekawa walka toczyła się w klasie 2 (do 1400 cm3), gdzie od początku o prymat rywalizowały dwie załogi z Opolszczyzny, które bardzo często cięły się o dziesiąte części sekundy, a o końcowym wyniku zadecydowały detale. Ostatecznie zwycięstwo w klasie przypadło Witoldowi Szydziakowi i Krzysztofowi Jeżewiczowi w Hondzie Civic, którzy pokonali aktualnych liderów KRO w tej klasie, braci Szymona i Michała Mierzwa w kolejnym Civicu. Podium tej klasy uzupełnili po równie zaciętej walce Krzysztof Wadas i Krystian Papkoj jadący Fiatem Seicento.

Klasa 1 (do 1150 cm3) została zdominowana przez Jacka Pietrzaka i Monikę Gołębiewską jadących Fiatem Cinquecento, którzy wygrali zdecydowaną większość prób i tym samym odnieśli przekonujące zwycięstwo, które przybliża ich do tytułu Kierowcy Roku Opolszczyzny w tej klasie. Z równie znakomitej strony pokazał się weteran opolskich tras, Jacek Szpilak pilotowany przez Maciej Mijala, który swoim Fiatem Seicento dowiózł do mety drugie miejsce. Najniższy stopień podium przypadł załodze Tomasz Zabawczuk/Jakub Wilk w kolejnym Seicento.

Po wycofaniu się z rywalizacji Pawła Dytki i Macieja Gleixnera (awaria silnika), autostradę do zwycięstwa w klasie Gość mieli Zbigniew Gabryś i Michał Wiśniewski jadący Fordem Fiestą R5, którzy wygrali 11 z 12 prób i w sposób absolutnie zdecydowany wygrali klasę licencjonowanych kierowców. Drugie miejsce przypadło Jarosławowi Hebzdzie i Markowi Niesyto w Mitsubishi Lancerze Evo IX, a podium uzupełnili zdobywcy tytułu Kierowca Roku Opolszczyzny 2015 Arkadiusz Lechoszest i Jacek Spentany w Peugeocie 208 R2.

Wśród Pań bezkonkurencyjna okazała się wracająca po 1,5-rocznej przerwie Anna Tkaczuk tradycyjnie pilotowana przez swojego tatę Czesława, która swoją Hondą CRX po raz kolejny pokazała, iż skutecznie potrafi walczyć jak równy z równym z kierującymi swoje pojazdy mężczyznami.

Klasy aut historycznych padły łupem braci Kozłowskich, którzy jechali Fordami Sierra. Marcin Kozłowski pilotowany przez Magdalenę Kusiak wygrał klasę Legend Sport, natomiast Łukasz Kozłowski i Bogdan Chudy zdobyli pierwsze miejsce w klasie Legend.

Z całą pewnością to był wyjątkowy i niezwykły tegoroczny Rajd Festiwalowy, który jak zwykle cieszył się dużym zainteresowaniem wśród kibiców, a załogi po raz kolejny z niecierpliwością czekały na najważniejszą imprezę rajdową na Opolszczyźnie. Startujący uczestnicy po raz kolejny pokazali swoje nieprzeciętne umiejętności i niestraszna im była żadna pogoda. W tym miejscu należą się im podziękowania za udział w imprezie i rywalizację zarówno z konkurentami, jak i z różnymi słabościami, które mogły uniemożliwić im ukończenie wymagającego rajdu. Podziękowania należą się również zgromadzonym kibicom, organizatorom, sędziom, sponsorom, władzom samorządowym i wszystkim osobom zaangażowanym w tą imprezę. Cóż można więcej powiedzieć? Do zobaczenia za rok!

Wyniki 48. Rajdu Festiwalowego 2017 (pierwsza dziesiątka klasyfikacji generalnej):
1. Oktawian Ostrowicz/Marcin Nanys (Subaru Legacy GT Turbo) 15:13.50
2. Marcin Kowal/Sebastian Lenkowicz (Mitsubishi Lancer Evo IX) +2.52
3. Damian Drapikowski/Adrian Mroszczyk (Mitsubishi Lancer Evo IX) +7.48
4. Łukasz Kępa/Krystyna Bywalec (Honda Civic Type-R) +27.61
5. Jan Baldwin/Katarzyna Ciszewska (Subaru Impreza WRX) +36.18
6. Marcin Pietryszyn/Kewin Peszke (Subaru WRX STi) +57.41
7. Jacek Białek/Wojciech Kilkus (Volkswagen Golf R) +1:00.13
8. Michał Kostęski/Jan Pydych (Renault Clio Sport) +1:07.84
9. Piotr Troszok/Sebastian Kabiesz (Subaru Impreza GT) +1:13.78
10. Tomasz Jasnowski/Beata Kuś (BMW E30 318is) +1:14.84